8. Ett ögonblick

8. Ett ögonblick
30 november, 1999.

Det var strömavbrott i hela laxne, det var kväll, det var vinter, det var snö, det var november 1999. Jag, mamma och pontus satt i soffan och sjöng ur en sångbok. Vi hade värmeljus i hela huset - på köksbordet, diskbänken och vardagsrumsbordet för att hålla värmen och för att få ljus. Hannah och Lisa stog i köket och värmde händerna över värmeljusen. Vi sjöng. Sen hör jag ett skrik, ett riktigt jävla lisaskrik var det, fast på riktigt den här gången, inte för att rasmus retade henne eller för att hon inte fick som hon ville.. Nej det var på riktigt nu. Jag sprang ut i hallen, kollade in i köket. Det brann, hon brann. Hela håret. Pappa slog i panik händerna över lågan i hennes hår och fick stopp på det. Lisa var fyra år. Efter det hände allt så snabbt och jag har bara enstaka minnen från och med nu. Jag vet att dom tog ut henne utanför dörren och hällde en 25 liters dunk med iskallt vatten över henne. Sen vet jag att vi satte oss i bilen. Jag minns inte lisa, inte alls, inte hur hon såg ut, ingenting. Men jag vet att hon inte sa någonting, hon grät inte, skrek inte. Det var bara tyst. Och pappa körde så jäkla fort.

Lisa hade bränt upp hela håret, huden. Vad dom egentligen gjorde på sjukhuset och vad som hände vet jag inte riktigt. Jag vet att dom var på astrid lindgrens sjukhus till och från i fyra månader och den första tiden sövdes lisa ner varannan dag, bara fyra år. Jag kommer ihåg en gång när vi var och hälsade på på sjukhuset. Lisa hade som bandage runt hela huvudet och Lisas ansikte var uppsvullet och sårigt. På ena ögat kunde hon inte se alls. Jag kommer ihåg att jag satt med henne på en bänk i sjukhuskorridoren och hon gömde sig bakom mig för att alla kollade. Idag är ärret så jäkla fint, hon har ett på örat och ett på låret där dom tagit hud från för att göra ärret på runt örat mindre synligt.

Vi har så jäkla dåligt med bilder från det här, det enda vi har från är typ sommaren efter. Trots att det gått ett halvår fick hon inte få sol på utan fick gå med en sjal på huvet eller bandage.

Lisa i danmark med bandage.

Med sjal

Bandage

Och här är väl två somrar efter




Kommentarer

Here you go:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0